Metal jest materiałem powszechnie używanym, ze względu na swoje właściwości. Elementy wykonane z metalu są bardzo trwałe i odporne na działanie czynników zewnętrznych, a także uszkodzenia mechaniczne. Z tego powodu metal doskonale nadaje się do wykonywania z niego elementów konstrukcyjnych, zarówno do wnętrz, jak i na zewnątrz. Istnieje jednak duże zagrożenie dla dobrej kondycji metalowych elementów, a mianowicie korozja. Efektem korozji jest rdza, która może poważnie uszkodzić dany element i ograniczyć jego funkcjonalność, a nawet sprawić, że dany element nie będzie mógł być już dłużej użytkowany. Jakie są przyczyny korozji? Głównym sprawcą korozji jest długotrwała ekspozycja na wilgoć oraz pady deszczu i śniegu. W przypadku odpowiednio zabezpieczonej powierzchni metal charakteryzuje się dość wysoką odpornością na korozję. Jednak realia najczęściej wyglądają tak, że powłoki zabezpieczające nie są w ogóle odnawiane, lub odnawiane są zbyt rzadko. Brak odpowiedniej konserwacji lub niesystematyczne odnawianie powłoki malarskiej mogą doprowadzić do powstania ognisk rdzy, a następnie do ich rozrastania się. Istnieją jednak sposoby, dzięki którym można powstrzymać ten proces i przedłużyć trwałość metalowego elementu. W tym artykule znajdziesz wskazówki:
- jak postępować w przypadku zlokalizowania ogniska korozji?
- jak malować rdzę?
- jakiej farby użyć do malowania rdzy?
- Jak zapobiegać nowym ogniskom korozji?
Co zrobić, gdy znajdziesz rdzę na metalowym elemencie?
Jeżeli zauważysz na metalowym elemencie rdzę, nie należy tego ignorować, tylko zareagować, jak najszybciej. Tylko wtedy możliwe jest zahamowanie procesu korozji i zmniejszenie ryzyka uszkodzenia danego elementu. W takim przypadku najlepiej od razu zaplanować sobie dzień, który poświęcimy na wykonanie nowej powłoki malarskiej. Jednak zanim przystąpisz do prac konserwacyjnych, warto przygotować odpowiedni preparat, przy którego użyciu zabezpieczysz ognisko korozji, a także całą metalową powierzchnię. Trzeba pamiętać także o właściwym przygotowaniu powierzchni, aby prace renowacyjne przyniosły odpowiedni efekt i były trwałe.
Jaką wybrać farbę do malowania rdzy?
Żeby uchronić metalową powierzchnię przed rozwojem korozji, a także przed powstawaniem nowych ognisk, należy dobrać odpowiednią farbę, która właściwie zabezpieczy cały malowany element. Dobór farby zależny jest od miejsca zastosowania, a także specyfiki danego elementu. Najczęściej stosowane są dwa następujące rozwiązania. Jednym z nich jest zastosowanie farby podkładowej, a następnie farby powierzchniowej. Jest to dość czasochłonne rozwiązanie, jednak w przypadku dużych ognisk korozji, a także powierzchni i elementów znajdujących się w środowisku silnie narażonym na działanie czynników zewnętrznych, najskuteczniejsze. W takim przypadku doskonale sprawdzi się antykorozyjna farba podkładowa Anvi-Corr. Jest to reaktywna farba spirytusowa, która przeznaczona jest do malowania metalowych powierzchni, wymagających szczególnego zabezpieczenia przed czynnikami zewnętrznymi. Farbę Anvi-Corr można stosować nawet bardzo zaawansowanych ogniskach korozji. Doskonale sprawdzi się tam, gdzie dokładne oczyszczenie ogniska korozji jest utrudnione, a nawet niemożliwe. Zaletą farby podkładowej antykorozyjnej jest doskonała przyczepność do podłoża i duża elastyczność – to w znaczący sposób zwiększa trwałość powłoki, a co za tym idzie, przedłuża ochronę metalu przed korozją. Inną zaletą tego preparatu jest wysoka odporność na szkodzenia mechaniczne, uderzenia, a także na działanie niektórych substancji chemicznych. Farba Anvi-Corr jest odporna na działanie wody, a także długoterminową ekspozycję na wilgoć. Farba podkładowa antykorozyjna świetnie nadaje się do zabezpieczania podwozia, malowania rurociągów, dachów, ogrodzenia, a także różnego rodzaju zbiorników. Na powłokę wykonaną z podkładu antykorozyjnego można zastosować praktycznie każdy rodzaj farby nawierzchniowej, a także masy ognioodporne i masy bitumiczne. Ta metoda malowania rdzy doskonale sprawdzi się w mechanice samochodowej, przy zabezpieczaniu statków, a także w przemyśle.
Drugim rodzajem preparatu, który idealnie nadaje się do malowania metalowych powierzchni z ogniskami rdzy, jest farba antykorozyjna poliwinylowa Anvi-Dach. Może być ona stosowana zarówno w formie podkładu, jak i jako farba nawierzchniowa. Aktywne pigmenty antykorozyjne zawarte w tej farbie pozwalają na ograniczenie powiększania się ognisk korozji i zminimalizowani ryzyka powstawania nowych. Antykorozyjna farba poliwinylowa może być stosowana do powierzchni różnego typu – zarówno do ocynkowanych blach i ogrodzeń, dachów, ogrodzeń, maszyn, konstrukcji stalowych, jak i futryn. Zaletą farby antykorozyjnej Anvi-Dach jest szybkość i łatwość stosowania. Nie ma potrzeby mieszania kilku składników, farba jest praktycznie od razu gotowa do użycia. Brak konieczności użycia podkładu skraca czas odnawiania powłoki i konserwacji metalowej powierzchni. Preparat ten dostępny jest w szerokiej gamie kolorystycznej z palety RAL, co jest dużym udogodnieniem w przypadku malowania elementów budynku, które powinny zachować nie tylko dobry stan techniczny, ale także estetykę.
Przygotowanie powierzchni do malowania skorodowanego metalu
Żeby malowanie metalowych powierzchni na których obecna jest rdza przyniosło oczekiwane skutki i było efektywne, bardzo ważne jest odpowiednie wykonanie wszystkich etapów. Malowanie rdzy należy rozpocząć od dokładnego oczyszczenia powierzchni. W tym celu należy oczyścić przygotowywaną powierzchnię papierem ściernym, w celu usunięcia wszelkich pozostałości starej farby. Również przy użyciu papieru ściernego i metalowej szczotki oczyszczamy wszelkie ogniska korozji, które tylko zauważymy. Jeżeli na metalowej powierzchni istnieje stara powłoka, ale dość dobrze się trzyma, można ją tylko zmatowić. Jeżeli jednak zauważymy łuszczącą się starą farbę, wówczas należy dokładnie przeszlifować powierzchnię tak, aby była idealnie gładka. Dzięki temu zapewnimy większą przyczepność nowego podłoża. Po oczyszczeniu mechanicznym z pozostałości starej farby i rdzy, należy dokładnie umyć przygotowywaną powierzchnię i odtłuścić. Takie działanie również ma na celu zwiększenie przyczepności farby do powierzchni. W tym celu warto użyć preparatu odtłuszczającego Anvi-Clean, który w bezpieczny sposób usunie zabrudzenia różnego pochodzenia – również tłuste osady z sadzy czy smarów. Przy tym jest preparatem bezpiecznym, który może być używany do różnych powierzchni i praktycznie w każdym środowisku. Należy pamiętać, że powierzchnia przed malowaniem powinna być czysta i sucha – warto wziąć to pod uwagę planując prace związane z malowaniem rdzy.
Dobre przygotowanie powierzchni do etapu malowania pozwala uniknąć przykrych niespodzianek w przyszłości. Jeżeli odpowiednio wykonamy ten etap, minimalizujemy ryzyko powstania pęcherzy i łuszczenia się nowej powłoki malarskiej.
Malowanie rdzy na metalowych elementach krok po kroku
Kiedy już mamy przygotowaną powierzchnię, możemy przystąpić do malowania rdzy na metalowym elemencie. Przed malowaniem należy zapoznać się z instrukcją i zaleceniami podanymi na opakowaniu przez producenta farby. Ogólnym zaleceniem jest unikanie malowania w dni o podwyższonym poziomie wilgotności, a także przed burzą. Bardzo ważne jest, aby przestrzegać także zakresu temperatur, w jakich dopuszczone jest malowanie farbą. Jeżeli konieczne jest wykonanie dwóch warstw powłoki dla odpowiedniego efektu wizualnego, wówczas należy obligatoryjnie przestrzegać czasu, jaki powinien być zachowany między wykonaniem pierwszej i drugiej warstwy farby. To bardzo ważne dla trwałości powłoki malarskiej i zabezpieczenia metalowych elementów przed rdzą. Aplikację farby możemy wykonać za pomocą różnego rodzaju narzędzie malarskich: pędzla, wałka lub przy techniką natryskową. Warto dobrać metodę malowania zardzewiałych powierzchni, która pozwoli na szybkie i sprawne wykonanie prac renowacyjnych.
Choć rdza jest jednym z największych zagrożeń dla metalowych elementów, to istnieją sposoby, aby zminimalizować niebezpieczeństwo, jakie niesie. Bardzo ważna jest systematyka – regularne odnawianie powłoki malarskiej, a także zabezpieczanie nowopowstałych ognisk korozji pozwala zmniejszyć ryzyko ich powiększenia się.